Tervetuloa vanhemmuuden maailmaan, jossa rakkaus, univaje ja uudet sanat kulkevat käsi kädessä! ❤️ Kun vauva saapuu maailmaan, saapuu mukana usein myös uusi kieli: termit ja ilmaisut, jotka saattavat kuulostaa aluksi kryptisiltä. Ei hätää! Tässä on iloinen ABC-opas tuoreelle vanhemmalle.
A niin kuin Apteekkilaukku
Vauvan kotiapteekki voi kuulostaa isolta jutulta, mutta todellisuudessa siihen kuuluu vain muutama perustarvike: kuumemittari, nenäfriida, D-vitamiinitipat ja parasetamolia. Valmiiksi pakattu “apteekkilaukku” tuo mielenrauhaa, kun flunssa yllättää.
B niin kuin Body
E niin kuin Ensipäivät
Vauvan ensipäivät ovat täynnä uuden opettelua – sekä vauvalle että vanhemmille. Syli, katseet ja ihokontakti ovat tärkeintä. Silloin syntyy myös varhainen vuorovaikutus.
H niin kuin Harsoliina
Monikäyttöinen kangas, jota ilman et enää osaa elää! Harsot käyvät puklurätiksi, peitoksi, vaunuverhoksi, imetyssuojaksi… lista on loputon. Kannattaa varata useampi!
P niin kuin Pehmeä kylpyhetki
Ensimmäiset kylvyt ovat suuria hetkiä! Pehmeä alusta, lämmin vesi ja rauhallinen tunnelma tekevät kylvystä yhteisen nautinnon. Mukaan voi ottaa vaikka pienen kylpylelun.
V niin kuin Vauvan vaaka
Vauvan painon kehitystä seurataan tarkasti ensimmäisten kuukausien aikana. Kotivaaka voi olla kätevä lisä, jos halutaan tarkistaa imetyksen onnistumista tai seurata erityistilanteissa painoa tarkemmin. Neuvolassa paino mitataan säännöllisesti. Vauvan vaaka on myös mahtava laulukirja vauvoille. Kokemuksella suosittelen tutustumaan.
S niin kuin Sairastaminen
Vaikka vauva olisi pienikin, flunssat, kuumeet ja vatsataudit voivat joskus yllättää. Tärkeintä on rauhallisuus, nesteiden saanti ja lepo. Useimmat taudit menevät ohi muutamassa päivässä – ja kotiapteekki helpottaa hoitoa.
R niin kuin Rakkaus
Vauvan syntymä tuo mukanaan valtavan määrän rakkautta – sellaista, jota ei osannut edes kuvitella. Rakkaus voi olla hiljaista tuijottamista, suukko otsalle tai yöllinen herätys toisen vuoksi. Se kannattelee läpi väsymyksen ja tekee pienistä hetkistä suuria.
H niin kuin Huoli
Vanhemmuus tuo mukanaan suurta rakkautta – ja usein myös huolta. Onko vauva syönyt tarpeeksi? Nukkuuko hän hyvin? Huoli kuuluu vanhemmuuteen, mutta sen ei tarvitse hallita kaikkea. Vertaistuki ja neuvolan asiantuntijat ovat tässä suureksi avuksi.
K niin kuin Koliikki
Koliikki tarkoittaa vauvan pitkäkestoista itkua, joka ei aina näytä johtuvan mistään selkeästä syystä. Se voi alkaa parin viikon iässä ja loppua kolmen kuukauden tienoilla. Vaikka koliikki on raskasta, se on ohimenevää. Koliikki vauvan kanssa kannattaa tarkistaa allergiat sekä refluksin mahdollisuus.
K niin kuin Kasvu
Vauvat kasvavat uskomattoman nopeasti! Aivan kuin yhdessä yössä vaatteet jäisivät pieniksi ja uusia taitoja syntyisi kuin tyhjästä. Jokainen vaihe tuo tullessaan jotain uutta – nauruja, liikettä, sanoja ja tunnetta. Kasvu ei ole aina tasaista, mutta jokainen hetki on askel eteenpäin.
M niin kuin Maitohappobakteeri
Maitohappobakteerit tukevat vauvan suoliston hyvinvointia, erityisesti silloin kun vatsavaivoja tai ripulia ilmenee. Näitä on olemassa vauvoille tarkoitettuina tippoina.
N niin kuin Nimeantojuhlat
Nimeantojuhlat eli nimiäiset ovat ristiäisten vaihtoehto – lämmin juhla, jossa vauva saa virallisesti nimen ilman uskonnollista seremoniaa. Juhlien muoto on täysin perheen näköinen.
M niin kuin Maitokakka
Ensimmäisten kuukausien aikana vauvan kakka on yleensä kellertävää, juoksevaa ja maidonhajuista – tätä kutsutaan maitokakaksi. Se voi tulla monta kertaa päivässä tai harvemmin, ja molemmat ovat normaaleja.
Ä niin kuin Äitiysneuvola
Äitiysneuvola on se paikka, jossa saat tietoa, tukea ja turvaa raskauden ajalle. Siellä tavataan terveydenhoitajaa ja joskus lääkäriä, seurataan vauvan kasvua kohdussa ja valmistellaan tulevaa synnytystä. Täällä kukaan kysymys ei ole liian pieni.
P niin kuin Parisuhde
Vauva tuo mukanaan uudenlaisen läheisyyden, mutta myös haasteita parisuhteeseen. Pienet eleet – halaus, yhteinen kahvihetki, katse – ylläpitävät yhteyttä arjen keskellä. Toisen huomioiminen ja auttaminen arjessa tärkeintä. Parisuhde ei tarvitse täydellisyyttä, vaan lempeää tilaa olla yhdessä uudessa roolissa.
R niin kuin Ristiäiset
Ristiäiset ovat perinteinen nimiäisjuhla, jossa vauvalle annetaan nimi ja usein myös kirkollinen siunaus. Ne voivat olla pieni perhejuhla tai suurempi tilaisuus, juuri niin kuin perhe toivoo.
R niin kuin Rintapumppu
Rintapumppu helpottaa arkea, kun imetys ei aina suju suunnitelmien mukaan tai maitoa halutaan talteen. Myös vanhempien välinen tasapuolinen osallistuminen ruokintaan helpottuu.
T niin kuin Tissitakertuja
Hellä nimitys vauvalle, joka viihtyy rinnalla enemmän kuin muualla. Usein tämä on kehitysvaihe, vauvan tapa tilata lisää maitoa. Välillä liittyy turvallisuuden tunteeseen. Väliaikaista ja aivan normaalia. Suloista, nauti läheisyydestä
Y niin kuin Yöheräilyt
Niitä tulee. Ne eivät tarkoita, että teet jotain väärin. Vauvat heräilevät, koska aivot, keho ja kiintymyssuhteet kehittyvät yölläkin. Sinä selviät niistä. Lempeästi. Nuku aina mahdollisuuksien mukaan päivällä.
Ö niin kuin Överiväsymys
Kyllä, se on ihan oma tilansa. Vauva ei ehkä nuku, vanhempi ei ehdi, ja kahvi ei enää auta. Tärkeää on tietää: et ole yksin. Apua on saatavilla – ja tämäkin vaihe menee ohi. Ja tulee taas päivä kun vauva nukkuu.